گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تهران، ایران ، janbo@rihu.ac.ir
چکیده: (2338 مشاهده)
در این مطالعه هنجاریابی، روایی و پایایی مقیاس کارکرد شخصیت مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس الگوی جایگزین اختلالات شخصیت مفاهیم به گویه های فارسی تبدیل شدند.
روش این پژوهش توصیفی مقطعی و از نوع اعتبار سنجی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاههای تهران در سال تحصیلی 1398-99 بودند که از بین آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 500 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه به مؤلفه های اصلی و از روش آلفای کرانباخ برای بررسی میزان پایایی استفاده شد. سپس برای عوامل منتخب، شاخصهای تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب پایایی همسانی درونی بررسی شدند. کلیه تحلیلهای آماری توسط نرمافزارهای SPSS نسخه 25 انجام پذیرفت.
یافتههای بخش تحلیل عاملی نشان داد که با تحلیل عاملی سؤالات و چرخش نتایج با روش واریماکس نه مؤلفه آشکار میشود که تعداد این مؤلفه های به دست آمده و نیز سؤالاتی که با این مؤلفه ها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافته های مؤلفین پرسشنامه همخوان است. همچنین مشخص شد که هم کل پرسشنامه و هم تمام آزمون های فرعی از ضریب پایایی بالایی برخوردار هستند .
janbozorgi M, nouhi S, naseryfadafan M, heydarizad M, janbozorgi E. Construction, standardization and standardization of personality questionnaire based on DSM-5. chp 2022; 1 (1) : 4 URL: http://chp-ipa.ir/article-1-25-fa.html
جان بزرگی مسعود، نوحی شهناز، ناصری فدافن ملکه، حیدری زاد مهدیه، جان بزرگی عرفانه. ساخت، استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامۀ کارکرد شخصیت بر اساس DSM-5. روانشناسی سلامت بالینی. 1401; 1 (1) :29-41