[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
ابر کلیدوازگان::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( 10-1401 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 14-5 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی بازگشت‌پذیری مصرف مواد بر اساس ناگویی هیجانی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده
مرضیه فرزادنیا ، مبین صالحی ، نیکزاد قنبری ، مائده اعتصامی
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایران ، marfa716@gmail.com
چکیده:   (1103 مشاهده)
باتوجه به آمار بالای عود اعتیاد و آسیب‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی حاصل از آن، شناسایی عوامل مؤثر بر عود اعتیاد به منظور پیش‌گیری و درمان آن، ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ناگویی‌هیجانی و حمایت‌اجتماعی‌ادراک‌شده در پیش‌بینی عود مصرفمواد در معتادان کمپ‌ها انجام گرفت.
پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. به‌منظور انجام این پژوهش، 168 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از کمپ‌های ترک اعتیاد استان قم انتخاب و مقیاس ناگویی‌هیجانی تورنتو-20، مقیاس حمایت‌اجتماعی‌ادراک‌شدۀ چند‌بُعدی و مقیاس پیش‌بینی‌پذیری بازگشت را تکمیل نمودند. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام‌به‌گام و نرم‌افزارSPSS 24 انجام شد.
طبق نتایج، حداقل یکی از متغیرهای پیش‌بین، اثر پیش‌بینی‌کنندگی معنا­دار دارد. از بین متغیرهای پیش‌بین فاصلۀ آخرین مصرف، مشکل در شناسایی احساسات، فاصله زمانی بین مصرفمجدد، حمایت افراد مهم و حمایت دوستان، اثر پیش‌بینی‌کنندگی معناداری بر شاخص تعدیل‌شده بازگشت‌­پذیری مصرفمواد دارد و این متغیرها روی هم 21% از واریانس بازگشت­پذیری مصرفمواد را تبیین می‌کند.
با توجه به یافته‌های پژوهش، می‌توان گفت همان‌طور که برای روی آوردن مجدد فرد به اعتیاد، تنها یک عامل مؤثر نیست و مجموعه‌ای از عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی با نسبت‌های متفاوت باعث عود اعتیاد می‌شود، برای پیشگیری و درمان عود اعتیاد هم باید برنامه‌ها و مداخلاتی چندبُعدی طراحی و اجرا کرد تا مؤثر واقع گردد.
 
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: عود مصرف‌مواد، حمایت‌اجتماعی‌ادراک‌شده، ناگویی‌هیجانی، کمپ ترک اعتیاد
متن کامل [PDF 985 kb]   (550 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/5/20 | ویرایش نهایی: 1401/12/22 | پذیرش: 1401/11/24 | انتشار الکترونیک: 1401/12/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzadnia M, Salehi M, Ghanbari N, Etesami M. Substance Abuse Relapse Prediction Based on Alexithymia and Perceived Social Support. chp 2022; 1 (1) : 2
URL: http://chp-ipa.ir/article-1-37-fa.html

فرزادنیا مرضیه، صالحی مبین، قنبری نیکزاد، اعتصامی مائده. پیش‌بینی بازگشت‌پذیری مصرف مواد بر اساس ناگویی هیجانی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده. روانشناسی سلامت بالینی. 1401; 1 (1) :5-14

URL: http://chp-ipa.ir/article-1-37-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
روانشناسی سلامت بالینی clinical health psychology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645