اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر خوشبینی، تابآوری و کیفیت زندگی پرستاران
|
تورج هاشمی ، اسفندیار جبرئیلی عربلوی ، آذر کیامرثی ، منصور بیرامی  |
گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، tourajhashemi46@tabrizu.ac.ir |
|
چکیده: (۸۲۴ مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر خوشبینی، تابآوری و کیفیت زندگی پرستاران بود. این پژوهش با توجه به اهداف از نوع کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها از نوع طرح نیمهآزمایشی بین گروهی با پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران شاغل به کار در بیمارستانهای دولتی شهر ارومیه در سال 1399 بودند که بطور تقریبی تعداد آنها 400 نفر است. از جامعه مورد مطالعه بر حسب ملاکهای ورود و خروج تعداد 40 نفر (20 نفر در گروه آزمایشی و 20 نفر در گروه کنترل) به شیوه غربالگری و بصورت هدفمند انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، پرسشنامه جهت گیری زندگی شییرر و کارور (1985) و تابآوری کانور و دیویدسون (2003) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر بهبود کیفیت زندگی، تابآوری و خوشبینی پرستاران اثربخش است. بنابراین آموزش راهبردهای تنظیم هیجان نقش مهمی در بهبود جنبههای مثبت زندگی پرستاران دارد.
|
|
واژههای کلیدی: خوشبینی، تابآوری، کیفیت زندگی، مهارتهای تنظیم هیجان |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/5/19 | ویرایش نهایی: 1402/4/10 | پذیرش: 1402/4/17
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|